CPHR V DENNEJ TLAČI 05.02.1999 - SME
Transparentná ekonomika predpokladá existenciu presne
stanovených a účinne uplatňovaných pravidiel pre aktivity podnikateľských subjektov a vlády v ekonomickej oblasti. Čo to v
skutočnosti znamená? Stanoviť presne formulované "pravidlá hry" pre ekonomické aktivity podnikateľských subjektov, jasne
vymedziť právomoci štátnych orgánov pri regulácii týchto subjektov, a účinne uplatňovať takéto pravidlá na princípe
Negatívnych príkladov realizácie, či skôr nerealizácie koncepcie
transparentnej ekonomiky je oveľa viac. Jedným z najzávažnejších je regulácia cien. Cenový zákon dáva široké a nejasne formulované
právomoci štátnemu orgánu na vykonávanie kontroly a postihovania podnikateľských subjektov. Týmto sa vytvoril
priestor na zneužitie právomoci pre politické účely tak, ako sme toho boli svedkami za posledné 3-4 roky.
Vo väčšine oblastí hospodárskeho života na Slovensku môžeme nájsť ďalšie negatívne príklady. Privatizácia, ktorá
pokračuje už ôsmy rok, neznížila vplyv štátu vo veľkom množstve podnikateľských subjektov. Spôsob riadenia štátnych podnikov a
štátnych akciových spoločností štátom ostáva záhadou pre väčšinu občanov Slovenska. Dohľad nad kapitálovým trhom bol zneužitý
politickou mocou na faktickú likvidáciu tohto trhu na Slovensku.
V takejto situácii nemožno očakávať, že zahraničný investor vstúpi
do ekonomiky. Riziko neobmedzených a politicky motivovaných zásahov štátu preváži akékoľvek daňové či iné podnety.
Zahraničný kapitál zostane jednoducho za hranicami Slovenska tak, ako to pravidelne robil počas posledných 5-6 rokov.
Domáci podnikatelia však nemajú praktickú možnosť odísť za hranice. Zostávajú vystavení zneužitiu štátnej moci a ich jedinou
legálnou ochranou je podávanie sťažností. Keďže však väčšina sťažností u nás končí na "lampárni,"
podnikateľom ostávajú len nelegálne obranné prostriedky, ako napríklad podplácanie
úradníkov.
Otvorenie Slovenska zahraničnému kapitálu dáva šancu nám
všetkým. Vytvorenie transparentnej ekonomiky, porovnateľnej so štandardnými ekonomikami Európy a Severnej Ameriky, je v
záujme predovšetkým domácich podnikateľov a spotrebiteľov. Prílev zahraničného kapitálu potom budeme považovať za
"šľahačku" rozvíjajúcej sa ekonomiky, a nie za "záchranné koleso", ako sa to javí v súčasnosti.
ANDREJ JURIS
|
© CPHR 1996 - 2000 |