CPHR V DENNEJ TLAČI Transparency International Slovensko žiadala, aby verejnosť vedela o
verejných súťažiach Nakladanie s verejnými prostriedkami z daní občanov by nepochybne malo
podliehať verejnej kontrole. Čím sú výberové konania na štátne objednávky priehľadnejšie a čím viac informácií je o nich k dispozícii
najširšej verejnosti, tým menej priestoru ostáva pre uplácanie štátnych úradníkov a na „prihrávanie” obchodov spriateleným firmám. V čase, keď
parlament prijal zemny v zákone o verejnom obstarávaní, ktorý môže
Na Slovensku sa problém kontroly nakladania s verejnými prostriedkami
momentálne dotýka hneď dvoch zákonov: okrem nedávno prijatého nového znenia
zákona o verejnom obstarávaní aj pripravovaného zákona o slobodnom prístupe
k informáciám. Podľa Emílie Sičákovej, prezidentky Transparency International
Ústava bez úst „Slovenská ústava zaručuje prístup k informáciám, orgány štátnej správy a samosprávy majú poskytovať informácie,” upozorňuje E. Sičáková. Presnejšie povedané, v Ústave SR sa uvádza, že sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené a že štátne orgány a orgány územnej samosprávy majú povinnosť primeraným spôsobom poskytovať informácie o svojej činnosti v štátnom jazyku, pričom podmienky a spôsob vykonávania stanoví zákon. „Tento zákon, tzv. zákon o prístupe k informáciám, však zatiaľ neexistuje,” konštatuje E. Sičáková. Práve chýbajúci zákon by mal presne stanoviť mechanizmus - kontrolný, odvolávací, aj lehoty, dokedy sa môžete odvolať v prípade, že informácie nedostanete. Podľa jej slov teda chýba systémový prvok, avšak to neznamená, že poskytovanie informácií nie je dovolené - zaručuje to Ústava SR. Pri výbere len komisia Ako sme v Novom Čase už informovali, TIS sa snažila získať poslancov koalície aj opozície pre svoje pozmeňovacie či doplňovacie návrhy do zákona o verejnom obstarávaní. Ako upozorňovali predstavitelia TIS, od formulácie niektorých paragrafov zákona závisí, či sa občania budú môcť zúčastňovať na kontrole nakladania s verejnými prostriedkami, alebo ostatné informácie o štátnych objednávkach pred širokou verejnosťou utajené. Zmeny, navrhované TIS, sú o to dôležitejšie, že teraz platný zákon podľa právneho výkladu gestorského ministerstva výstavby a verejných prác nepripúšťa účasť ďalších osôb na procese výberu uchádzačov o rôzne štátne objednávky - okrem členov výberových komisií. Podľa právneho názoru ministerstva výstavby a verejných prác, čo nie je štátnym orgánom výslovne zákonom dovolené, je zakázané. Napr. pri otváraní súťažných návrhov mohli byť len členovia komisie na otváranie obálok a osoby presne vymenované v zákone, alebo na vyhodnotení súťažných návrhov mohli byť prítomní len členovia vyhodnocovacej komisie. Okrem tajomstva je všetko verejné Oproti tomu TIS navrhla, aby bola priamo v zákone uvedená povinnosť a
možnosť zverejňovať napr. oznámenia o súťaži, súťažné podklady, vysvetlenia,
zrušenie súťaže, výzvu a mená vybraných záujemcov, výsledky rokovania,
vestník, aj samotné výsledky súťaží cez internet. Samozrejme, okrem tých častí obsahu,
ktoré sú predmetom štátneho a obchodného tajomstva. TIS ďalej navrhla,
aby mohli byť do výberových komisií menovaní aj ďalší členovia bez hlasovacieho
práva, ktorí by činnosť komisie monitorovali. „Podľa nášho názoru je to možné aj bez priameho zakotvenia v zákone, ale
ministerstvo verejných prác vyslovilo iný právny názor, a keďže uvedené ministerstvo je gestorom zákona o verejnom obstarávaní, inštitúcie radšej
apriori tieto informácie poskytovať nechceli,” uvádza E. Sičáková. Ako podotýka,
na Slovensku pritom už raz bol podaný podnet na Ústavný súd v súvislosti s
monitorovaním volieb a Ústavný súd vydal nález, podľa ktorého je takéto
Bez informácií rastie korupcia Podľa slov E. Sičákovej vo svete je bežné, že existuje databáza s centrálnou
evidenciou, kde, na ktorom ministerstve, krajskom či okresnom úrade, prípadne
v iných inštitúciách, kde sa nakladá s peniazmi daňových poplatníkov, sa
aké tendre konajú a za akých podmienok. „Je načase, aby sa na internetovskej stránke
popri
ZORA HANDZOVÁ |
© CPHR 1996 - 2000 |