CPHR V DENNEJ TLAČI 09.11.2002 - NÁRODNÁ OBRODA
Peter Húska, Bratislava Odvážna ambícia ministra práce Ľudovíta Kaníka znížiť súčasnú, takmer 19-percentnú nezamestnanosť motivovaním nepracujúcich hľadať si uplatnenie, dostane od januára budúceho roku 15-percentným zvyšovaním cestovného vážnu trhlinu. Podľa údajov z Výskumého ústavu práce práve rast cien cestovného je hlavným dôvodom, prečo trpí Slovensko nízkou mobilitou zamestnancov. A tá sa uvádza medzi hlavnými faktormi 19% miery nezamestananosti. „Drahšie cestovné sa dotkne najmä tých, ktorí boli na hranici a rozhodovali sa, či je lepšie žiť zo sociálnych dávok, alebo sa zamestnajú“, tvrdí Ľuboš Vagač z Centra pre hospodársky rozvoj (CPHR). Teraz, aj napriek zadresneniu sociálnych dávok, bude pre nich stále výhodnejšie zostať doma. Podľa prognostika Pavla Kárásza (SAV) sa v tejto súvislosti robí na Slovensku zásadná chyba. „Predtým, ako sa uvažuje o zvýšení cestovného, nikdy sa doteraz vplyv tohto opatrenia na nezamestnanosť neanalyzoval,“ vysvetľuje. V minulom roku do 1 000 korún platilo na cestovnom pri dochádzaní za prácou mesačne 33 percent Slovákov. V tomto prípade ide o veľmi zraniteľnú skupinu ľudí. Naopak, sumu nad 2 000 korún obetovalo na dopravu do zamestnania 5 percent pracujúcich. Podľa Ľ. Vagača sa paradoxne práve títo ľudia dokážu bez väčších problémov s drahším cestovným od budúceho roka vyrovnať. Ide totiž o špecifickú skupinu ľudí dochádzajúcich do väčších miest, kde sú, pochopiteľne, aj vyššie mzdy. Uvedomujú si, že bližšie k svojmu bydlisku, aj za cenu nižších nákladov by si v súčasnosti prácu nenašli. Preto sú ochotní obetovať na tento účel vyššiu sumu. |
|
© CPHR 1996 - 2000 |