CPHR V DENNEJ TLAČI Zvýšenie DPH straší dôsledkami Odborníci odporúčajú riešiť riziká rozpočtu nedaňovými príjmami „Najprv treba preveriť súčasný stav, a potom odpovedať na otázky týkajúce sa daní,“ odpovedal nám predseda Centra pre hospodársky rozvoj Ing. Eugen Jurzyca na otázku, aký dôsledok by malo zvýšenie dolnej sadzby dane z pridanej hodnoty na obyvateľov a podnikateľov. V poslednom období sa totiž v súvislosti s rozpočtovými rizikami o tejto otázke veľa diskutuje, pričom sa súčasne spochybňujú dôsledky zavedenia tohto kroku - inflácie, hospodárskeho rastu a spotreby. Ing. Eugen Jurzyca pokračoval: „Je isté, že vyššie dane vedú k zníženiu hospodárskeho rastu, zhoršujú podmienky na podnikanie, ba vedú aj k vyššej nezamestnanosti a ďalším negatívnym dosahom na sociálnu sféru. Ak si to štát môže dovoliť, mal by ich teda znižovať, nie zvyšovať. Na druhej strane je však isté aj to, že Slovensko je na tom ekonomicky veľmi zle, ako ukázali posledné čísla o HDP (0,5-percentný rast v poslednom štvrťroku 1998) a nezamestnanosti (16,5 % ku koncu februára 1999). V tomto roku nie je pritom zrejme možné rátať s neštandardnými rozpočtovými príjmami tak, ako to bolo v minulosti (napríklad z dovoznej prirážky). Rozhodujúce bude preto správne odhadnúť hospodársky vývoj na rok 1999. Je možné, že situácia si v záujme makroekonomickej stabilizácie vyžiada kroky, ktoré sa dlhodobo prejavia na hospodárskom raste negatívne. Príkladom môže byť zvýšenie DPH.“ Iné alternatívy Keďže očakávania sú negatívne, spýtali sme sa, aké riešenia by analytici Centra pre hospodársky rozvoj navrhovali na riešenie rozpočtových rizík. „Som za iné alternatívy smerujúce k vyrovnaniu rozpočtu, ako je napríklad efektívne zvýšenie príjmov do ŠR, napríklad prostredníctvom súťažného systému prideľovania licencií, zníženie výdavkov prostredníctvom razantného uplatňovania kvalitného zákona o verejnom obstarávaní, zníženie výdavkov pomocou reštrukturalizácie prebujnenej štátnej správy a zmeny systému sociálnej podpory, zvýšenie transparentnosti pri narábaní s rozpočtovými prostriedkami atď. Je samozrejmé, že tieto a podobné kroky nie je možné realizovať okamžite. Postup vlády v tomto smere by však mal byť razantnejší, a to už v roku 1998. Ide totiž o dramaticky významnejšie aktivity ako diskusia o výške DPH.“ Neprehľadný systém S podobnou otázkou, týkajúcou sa možných
dôsledkov a ich odhadov po zvýšení dolnej sadzby dane z pridanej
hodnoty, sme oslovili aj prognostika Prognostického ústavu SAV Ing. Juraja
Renčka. „V poslednom období sa už do daňového systému urobilo toľko
parciálnych zásahov, že je ťažké odhadnúť, aké efekty tieto zásahy
môžu mať,“ povedal nám: „Pokiaľ existujú riziká v príjmovej časti
štátneho rozpočtu, v danej situácii by som preferoval hľadanie možností
na zvýšenie nedaňových príjmov. Získaný čas by bolo potrebné venovať
zásadnej diskusii o smerovaní hospodárskej politiky. Pokiaľ ide o daňový
systém, je najvyšší čas prehodnotiť ho, ale nielen z hľadiska výšky
daňových sadzieb. Je nevyhnutné vrátiť sa k jeho filozofii - čo zdaňovať
či riešiť prostredníctvom daňového systému sociálne problémy, čo
daňovým systémom podporiť.“ Takéto prehodnotenie však nemôže byť
záležitosťou niekoľkých dní. Vyžaduje si prácu širšieho tímu
odborníkov, v PETER VIŠVÁDER |
© CPHR 1996 - 2000 |